Najnowsze posty

Bramy garażowe i wjazdowe - kompendium

Bramy otwierane zdalnie tzn. za pomocą pilota lub smarfona to coraz bardziej popularne rozwiązanie w realiach naszego życia. Oszczędność czasu i brak fizycznych czynności przy otwieraniu i zamykaniu oraz szereg funkcjonalności dzięki aplikacjom skłania nas do wdrażania automatyzacji.

Szeroka gama napędów do bram Somfy daje dużą swobodę doboru optymalnego rozwiązania dla naszego domu, firmy, posesji lub dowolnego miejsca gdzie korzystanie z bram wjazdowych i garażowych jest niezbędne.

Bramy dzielimy na cztery kategorie:

Do każdej z ww. kategorii bram znajdziesz optymalne rozwiązanie w ofercie Somfy i będziesz mógł latami cieszyć się z funkcjonalności jakie daje jakość i precyzja ich wykonywania. Wykorzystasz nowoczesne akcesoria takie jak piloty lub centralki wifi np. Tahoma lub Connectivity Kit, a sterowanie przez smarfona dzięki aplikacji będzie proste i wygodne.

Centralka Somfy Cconnectivity kit

Brama wjazdowa przesuwna to konstrukcja samonośna. Jest łatwa w obsłudze i nie zajmuje dużo miejsca na podjeździe, ponieważ przesuwa się wzdłuż ogrodzenia na rolkach jezdnych zamontowanych na stopach fundamentowych. Skrzydło bramy składa się z części głównej zamykającej wjazd oraz przedłużenia nazywanego przeciwwagą. Przeciwwaga zapewnia stabilność konstrukcji. Skrzydło przesuwa się na wysokości kilku centymetrów nad podjazdem i nie wymaga podparcia. Dla pionowego ustawienia bramy na początku przeciwwagi montuje się słupek razem z ramką wzdłuż, której brama się przesuwa.

Dla posiadaczy jednego samochodu minimalna szerokość wjazdu to 3 m, ale znacznie wygodniej jest wjeżdżać w bramę o szerokości 4 m. Coraz częściej mamy garaże dwustanowiskowe w takiej sytuacji montuje się bramę pojedynczą albo jedną podwójną o szerokości 5 m. Dobór napędu zależy też w dużej mierze od wagi bramy. Napędy Somfy są dostosowane do większości bram na rynku np. Somfy Elixo 500. Zwróćmy też uwagę, że kiedy brama przesuwna jest blisko narożnika działki, to nie mamy możliwości wyboru kierunku w którym może się otwierać. W pozycji otwartej może się okazać, że zablokuje nam furtkę trzeba się zastanowić jak istotne są sytuacje, że mamy otwartą bramę i potrzebujemy wyjść lub wejść furtką. Centrala napędu umożliwia podpięcie czujnika do funkcji, żeby nie nastąpiła kolizja. Napęd nie może ruszyć dopóki furtka jest otwarta.

Bramy przesuwne najlepiej wyposażyć w napęd, który będzie współpracował z napędem bramy garażowej. Wtedy używamy jednego pilota jednej centralki i aplikacji, a dzięki szerokiej ofercie Somfy w tym obszarze mamy wszystko w jednym miejscu. Napędy Somfy mają także możliwość zamontowania dodatkowej baterii używanej w przypadku braku zasilania oraz każdy napęd ma opcję prostego otwierania awaryjnego.

Każda brama powinna być wyposażona w zestaw fotokomórek, które montowane są na słupkach wzdłuż światła bramy. W momencie przerwania lasera podczerwieni brama staje, napęd powinien być wyposażony też w czujnik przeciążeniowy, jeżeli brama napotka przeszkodę również się zatrzymuje. Montaż lampy ostrzegawczej zawsze wzmaga bezpieczeństwo informując innych, że może wyjechać samochód lub dając nam potwierdzenie, że następuje otwarcie lub zamknięcie.

zestaw fotokomórek

lampa ostrzegawcza

Ciężar i długość światła bramy to dwa najczęściej podawane parametry przez producentów.

Jeżeli w opisie podany mamy maksymalny ciężar bramy i długość światła wjazdu bramy np. 400 kg i długość maksymalnie 5 m oznacza to, że brama nie może więcej ważyć niż 400 kg,  a długość między słupkami (światło wjazdu) i cała brama może być dłuższa, ale napęd przesunie ją maksymalnie do 5 metrów.

Bramy wjazdowa skrzydłowa to popularny rodzaj bram. Skrzydła montujemy tak, żeby uchylały się do środka podjazdu. Brama dwuskrzydłowa swoje funkcja spełnia najlepiej, kiedy zamontowana jest przy granicy posesji, wtedy jedno ze skrzydeł przylega prawie do ogrodzenia i zajmuje najmniej miejsca. Drugie skrzydło w jakimś stopniu ograniczy komunikację - trzeba na to zwrócić uwagę i ewentualnie ująć to w planie zagospodarowania naszego ogrodu lub podjazdu.

Bramy skrzydłowe lepiej sprawdzą się na działkach, które mają mniejsze szerokości i nieregularny kształt ogrodzenia.

Na rynku są dwa rodzaje siłowników do bram skrzydłowych z napędem śrubowym w których element napędowy, przesuwa się wzdłuż obudowy siłownika np. Somfy Ixengo L 3S. Siłowniki z napędem śrubowym można stosować niemal do wszystkich bram skrzydłowych ograniczeniem może być zbyt duży przekrój słupka bramy. W takim przypadku sprawdzą się siłowniki z ramieniem łamanym np. Somfy Axovia 3S io.

Przy bramach skrzydłowych fotokomórki montuje się w świetle bramy oraz w linii, którą wyznaczają otwarte pod kątem prostym skrzydła. Bezpieczeństwo pracy bramy zapewnia także tzw. zabezpieczenie przeciążeniowe, czyli moduł w centrali sterującej, który kontroluje siłę, z jaką działa siłownik. Jeśli siła wzrasta (a tak się dzieje, gdy brama trafia na opór), siłownik zmienia kierunek ruchu skrzydła bramy.

Brama powinna być wyposażona również w lampę ostrzegawczą oraz dodatkową baterię w razie braku zasilania. Otwarcie awaryjne ręczne jest zawsze dostępne w napędach Somfy.

Brama garażowa uchylna to proste i bardzo ekonomiczne rozwiązanie. Jej konstrukcja zapewnia trwałość i długie funkcjonowanie. Ma też jednak swoje ograniczania głównym jest przestrzeń jaką musimy wygospodarować na podjeździe. Powyższa przestrzeń musi być zapewniona do płynnego otwierania. Brama garażowa uchylana jest polecana głównie na posesje z większym podjazdem i nie za bardzo nadaje się do małych garaży z krótkim podjazdem. Trzeba mieć też na uwadze, że zasypana zimą brama śniegiem, niestety nie otworzy się przed jego usunięciem.

Przy wyborze napędu musimy zwrócić uwagę na powierzchnię  i wagę bramy. Napędy bram garażowych z linii Somfy Dexxo Smart dla bram garażowych uchylnych podnoszonych do góry o powierzchni stosuje się np. poniższe wzory < 10m2 i wadze > 10 kg/m2 lub powierzchni < 15m2 i wadze < 10 kg/m2.

Poniższe elementy napędu zapewnią bezpieczne i optymalne korzystanie:

  • regulowana prędkość – możemy regulować czas otwarcia i zamknięcia
  • strefa zwolnienia - ustawienie od jakiego momentu napęd zwalnia
  • strefa łagodnego zatrzymania – unika uderzenia w posadzkę przy zamykaniu
  • czułość detekcji przeszkód – po napotkania przeszkody brama zatrzyma się i cofnie
  • fotokomórki – umożliwiają natychmiastowe zatrzymanie napędu jeśli wykryte zostanie jakieś zagrożenie. 
  • funkcja automatycznego zamknięcia po określonym, ustawialnym w centrali czasie
  • możliwość podpięcia do centrali przełącznika dzwonkowego, instalowanego na ścianie - wygodnie sterujemy bramą, gdy pilota nie ma pod ręką
  • napędy Somfy maja najnowszą wersję automatyki z drogą radiową typu "io", czyli dwukierunkową - sterując z aplikacji mamy pewność i potwierdzenie w jakim stanie (położeniu) jest brama.

Brama garażowa segmentowa to brama której skrzydło składa się z kilku segmentów (najczęściej od 4 do 6) połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Dzięki temu łączenia chronione przed zewnętrznymi warunkami atmosferycznymi. Segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Ich podstawową zaletą jest to, że nie zajmują miejsca przez garażem. Można je zatem montować w budynkach w których wyjazd znajduje się w linii ogrodzenia, chodnika czy ulicy, a zalegający przy niej śnieg również nie będzie przeszkodą przed otwarciem.

Somfy Dexxo Smart to jeden z najpopularniejszych napędów do bram garażowych. Działa w oparciu o silnik, dzięki któremu uruchamiane jest ramię. Ramię połączone jest z wózkiem poruszającym się po szynie podwieszonej do sufitu i napędzane łańcuchem. Siłownikiem steruje moduł z wbudowanym odbiornikiem radiowym, umożliwiającym otwieranie i zamykanie bramy przy użyciu pilota.

Do zestawu dołączony jest zawsze pilot Somfy Keygo 4 io 1-kierunkowy jest to kieszonkowy nadajnik do sterowania od 1 do 4 urządzeniami:

  • wytrzymały o małych wymiarach
  • odporny na uderzenia i wilgoć
  • duży centralny przycisk łatwy do naciśnięcia bez konieczności patrzenia na pilota
  • przycisk centralny w różnych kolorach pozwala określić przeznaczenie danego sterownika

Somfy Keygo 4 io 1 kierunkowy

Uwaga: Somfy produkuje urządzenia w dwóch protokołach radiowych:

  • RTS (Radio Technology Somfy) - starszy protokół pracujący na częstotliwości 433,42 MHz
  • io (io-homecontrol) - nowszy protokół pracujący na częstotliwości 868 - 870 MHz z komunikacją dwukierunkową oraz szyfrowaniem.

Te protokoły nie są ze sobą kompatybilne co oznacza, że urządzenia z różnych protokołów nie działają ze sobą. Przed zakupem upewnij się w jakim protokole pracują Twoje obecne urządzenia jeżeli chce je łączyć z innymi produktami Somfy. Tak jak podkreślaliśmy wcześniej, warto upewnić się, że napęd bramy wjazdowej i garażowej pracuje w tym samym protokole radiowym. Dzięki temu sterowanie realizowane jest jednym pilotem.

Opublikowany w: Od eksperta

Zostaw komentarz